Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Elektrický Renault Master E-Tech s 87kWh baterií uveze přes 1,6 tuny nákladu

6.2.2024, Milan Šurkala, aktualita
Elektrický Renault Master E-Tech s 87kWh baterií uveze přes 1,6 tuny nákladu
Renault představuje novou generaci své dodávky Master. Ta přináší dvě elektrické verze lišící se výkonem i dojezdem. Nyní dostává až 87kWh akumulátor, má nižší spotřebu a vysokou užitnou nosnost.
S elektrickými dodávkami se roztrhl pytel a zatímco první generace byly dost kontroverzní, jejich nástupci se zdají být podstatně lepšími. Nedávno se spustily prodeje nového eSprinteru od Mercedesu, který může mít 56kWh, 81kWh nebo dokonce 113kWh LFP baterii (původně jen 35kWh a 47kWh). Nová generace výrazně snížila spotřebu, bohužel cena je pořád astronomická. Podobně tak Renault vylepšil svůj Master E-Tech. Jeho nynější verze má 52kWh baterii pro max. 204km dojezd. Zajímavostí ale je, že přesto je elektrická varianta jen o necelých 130 kg těžší než naftová, takže obavy z poloviční nosnosti jsou už i starší varianty liché (např. L3H2/P3 uvezla v naftové variantě 1434 kg, v elektrické 1308 kg, u menší L1H2/P3 to bylo 1601 kg vs 1450 kg). Nová varianta jde ale o něco dál.
 
Renault Master E-Tech
 
Nově bude k dispozici se dvěma verzemi akumulátorů. Pro ty, kteří jezdí denně jen krátké trasy, bude určen ještě o něco menší 40kWh akumulátor. Naopak ti, kteří požadují delší dojezd, mohou nově sáhnout po mnohem větším 87kWh akumulátoru. Díky vylepšené aerodynamice (design Aerovan) a dalším úpravám na pohonném ústrojí byla ale spotřeba snížena o 27% proti předchozí generaci, takže i s menším akumulátorem by měl mít vůz podobný dojezd (odhaduje se, že dle WLTP bude naměřeno 200 km). To 87kWh varianta by se papírově měla dostat na 460 km. Spotřeba se přitom udává 21 kWh/100 km (jako obvykle, tyto dvě hodnoty se počítají trochu jinak, takže vzájemně nesedí).
 
Elektromotor přinese výkon 105 kW a max. točivý moment 300 Nm (u 40kWh verze má 96 kW). Rekuperace může dosahovat až 95 kW. Vozy budou podporovat poměrně rychlé "pomalé" AC nabíjení s 22kW výkonem, takže v případě potřeby i přes wallbox nabijete vůz z 10 na 100 % za 4 hodiny. Samozřejmostí je ale i rychlé DC nabíjení, a to už se dostáváme na 130 kW (252 km dojezdu za půl hodiny). Pokud jde o nosnost, u 87kWh verze může být až 1625 kg v případě 4tunové varianty. Ta zvládne utáhnout 2,5 tuny vážící přívěs.
 
Renault Master E-Tech interiér
 
Dodávka podporuje funkce V2G (Vehicle To Grid), kdy může z baterie dodávat energii elektrické síti a sloužit tak k vyrovnávání odběrových špiček (a být tak případně zdrojem příjmů, když vůz stojí). Zvládá také V2L (Vehicle To Load), kdy může napájet různé elektrické přístroje, počítače, stroje, klimatizace a jiné. baterie má i pokročilý teplotní management. Aplikace My Renault dovoluje využívat a nastavovat funkce elektrických vozidel. Uvnitř je 10,1" dotyková obrazovka a infotainment podporující asistenta od Googlu a 50 zabudovaných aplikací (např. Google Maps, Waze nebo EasyPark).
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama