Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

I vodíkové auto může mít malý dojezd: Honda CR-V e:FCEV ujede 434 km dle EPA

1.3.2024, Milan Šurkala, aktualita
I vodíkové auto může mít malý dojezd: Honda CR-V e:FCEV ujede 434 km dle EPA
V souboji vodíkových a akumulátorových elektromobilů to ty vodíkové zatím prohrávají. Honda to nyní zkouší s novým vodíkovým SUV CR-V e:FCEV, které je velmi nezvyklým vodíkovým plug-in hybridem.
Automobilka Honda byla a asi i stále je jedničkou ve spalovacích motorech, na její spolehlivé, točivé a charakterní benzínové motory se pěla jen chvála. V hybridech pak byla s Toyotou jako první, ale na celé čáře to s ní prohrála, pozdější slabé motorizace napříč standardní produkcí byly poněkud ostudou a s elektromobily se také zatím moc nepřetrhla. Už od roku 2002 ale vyrábí v omezeném množství i vodíkové vozy, tehdy šlo o model FCX, později to bylo FCX Clarity a Clarity Fuel Cell. Ani jedno moc neuspělo a otázkou je, jak se to povede novému vodíkovému SUV Honda CR-V e:FCEV.
 
Tento vůz je docela nezvyklým vodíkovým autem. Vodíková auta jsou obvykle zvláštním typem hybridů, kdy je o elektroauta, která tedy pohání jen elektřina, jejím zdrojem je ale primárně vodík. Elektrická energie se částečně bere z palivového článku, kde se vyrábí z vodíku, a částečně také z akumulátoru. Palivové články totiž nemají rády výkyvy výkonů, takže i vodíkové auto má baterii, jen velmi malou (obvykle 1-2 kWh). Nové CR-V e:FCEV je ale patrně prvním vodíkovým plug-in hybridem. Má totiž poměrně velkou 17,7kWh baterii, což je tak čtvrtina velikosti, kterou by měla v případě čistokrevného baterkového elektroauta. Toto vodíkové auto tak může majitel nabíjet i ze zásuvky. Pokud jde o vodíkové nádrže, ty jsou zde dvě s celkovou kapacitou jen pro 4,3 kg vodíku, který ukládají pod tlakem 700 barů.
 
Honda CR-V e:FCEV
 
To je dost málo, uvážíme-li, že sedan Toyota Mirai má kapacitu pro 6 kg. Výsledkem tak je, že CR-V e:FCEV má dle americké normy EPA dojezd pouze 270 mil (434 km), což je na úrovni základních baterkových elektromobilů, podobně má např. Tesla Model Y Standard Range, kde jde o 260 mil. Víme, že americká norma EPA poměrně dobře odpovídá skutečný dojezdům. Norma WLTP používaná např. v Evropě nebo v upravené verzi v Japonsku, je o něco optimističtější a zde hovoří dokonce až o 600 km. Zatímco EPA přisuzuje akumulátoru čistě elektrický dojezd z nabíjení 29 mil (47 km), WLTP mu dává 60 km.
 
Palivový článek má výkon 92,2 kW. Na vývoji tohoto palivového článku spolupracovala Honda s General Motors, přičemž auto se bude vyrábět v USA. Elektromotor, který pohání auto, má pak 174 koní (130 kW) a točivý moment 310 Nm. Vevnitř je 10,2" digitální přístrojový štít a 9" HD dotyková obrazovka, podporováno je Apple CarPlay i Android Auto, máme tu bezdrátové nabíjení telefonů a 12reproduktorový systém od Bose. Nechybí ani ADAS Honda Sensing. Vůz má také 110V zásuvku s 1500W výstupem pro napájení jiných zařízení. Prodávat se totiž bude jen v Japonsku a v Kalifornii v USA, kde je alespoň trochu infrastruktury pro tankování vodíku. Ta se navíc poslední dobou spíše ruší, než že by se rozšiřovala. Je zde 54 stanic, přičemž třetina z nich je obvykle zavřená a Shell před pár týdny zavřel všechny své vodíkové stanice.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama