Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Mercedes testuje "ekologický" Unimog se spalovacím vodíkovým motorem

28.12.2023, Milan Šurkala, aktualita
Mercedes testuje "ekologický" Unimog se spalovacím vodíkovým motorem
Vodíkových aut není mnoho. Většinou mají palivový článek a jde tak o elektromobil, některé vozy ale mají spalovací motor. Jedním takovým je Mercedes-Benz Unimog U430, který se nyní testuje v Německu.
Vodíková budoucnost zní pro mnohé lidi lákavě a pokud se v případě dopravy zachová ještě spalovací motor, je to o to pro milovníky spalování ještě o to lákavější. Faktem nicméně je, že ačkoli akumulátorové i vodíkové vozy jsou z pohledu nulových emisí obvykle považovány za rovnocenné, drtivá většina automobilek se přiklání k akumulátorovým elektromobilům, jen minimum k vodíkovým elektromobilům a naprosté minimum zkouší spalovací vodíková auta. Jednou z nich je Mercedes-Benz, který vytvořil užitkový vůz Unimog U430 se 7,7litrovým spalovacím motorem na vodík.
 
Podle výrobce je výrazně tišší než jeho dieselový ekvivalent, přitom nabídne solidní výkon 290 koní (213 kW) a max. točivý moment 1000 Nm. Vůz je testován na nyní již nepoužívaném úseku dálnice mezi Bayreuthem a Bambergem. Projekt Wave (zkratka slov “Wasserstoff” a “Verbrennung”, tedy vodíku a spalování) má na svědomí 18 partnerů a testování vozu začalo po dvou letech vývoje. Ten má 4 nádrže, které pod tlakem 700 barů pojmou 14 kg vodíku. Další krok by měl spočívat ve zvětšení nádrží tak, aby vydržely po celý pracovní den, což nyní nesvedou.
 
Vodíkový Mercedes-Benz Unimog U430
 
Otázkou je, nakolik bude takový projekt životaschopný. Vodíkový vůz má sice výhodu v nižší hmotnosti (baterie jsou těžší než naftový motor a vodíkové nádrže) i ekologičtějších materiálech (akumulátory jsou mnohdy snůškou ne zrovna ekologicky těžených materiálů) a možná se sám o sobě ukáže být lepší než čistě elektrické řešení, nicméně energeticky je zejména ve spalovací verzi řešením zoufale neefektivním. Zatímco akumulátorový elektromobil se všemi ztrátami při přenosu, nabíjení a efektivitě motoru dostane pro pohyb stále nějakých 70-75 % původní elektrické energie (v zimě méně), u vodíkového elektromobilu je to jen cca 20-25 %. A u vodíkového spalovacího motoru je to ještě méně.
 
Ono to vodíkové spalovací auto nedává smysl už i selským rozumem. Jestli má celé "baterkové kolečko" u elektromobilu onu cca 70-75% účinnost, jen těžko může být lepší spalovací vodíkový vůz, jehož motor má v nejúčinnějším režimu cca 40% účinnost a v průměru asi jen 30%. Byl by tedy dvakrát horší i v případě 100% efektivní výroby vodíku. Jenže ono je právě ještě potřeba tento vodík nějak vyrobit (má-li být zelený, tak s pomocí elektřiny, kterou bychom mohli rovnou použít jako elektřinu, a ne s její pomocí zbytečně vyrábět vodík, stlačovat ho a pak ho spalovat v neefektivním spalovacím motoru). Každopádně to stále vychází asi ještě o dost lépe než syntetická paliva, která do procesu zavádí ještě další ztrátové procesy s velkou spotřebou další energie jako extrakci CO2 a jeho reakci s vodíkem.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama