Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Porsche uvedlo elektrický Macan se 100kWh baterií a dojezdem až 613 km

26.1.2024, Milan Šurkala, aktualita
Porsche uvedlo elektrický Macan se 100kWh baterií a dojezdem až 613 km
Porsche představilo dlouho očekávaný elektrický Macan. Nový model dostává 100kWh akumulátor s 800V architekturou, podporu rychlého nabíjení a vynikající aerodynamiku. Koeficient odporu je pouhých 0,25.
Už v roce 2019 bylo oznámeno, že nová generace oblíbeného Porsche Macan bude plně elektrická. Spalovací verze navíc v EU bude muset skončit z toho důvodu, že nesplňuje požadavky na kybernetickou bezpečnost, takže nový model přichází v pravý čas. Od roku 2014 vzniklo už 800 tisíc těchto vozů, takže jde o opravdu velmi úspěšný model. Bude však stejně úspěšná i jeho nová čistě elektrická verze? To se teprve ukáže.
 
Novinka prodlužuje rozvor o 86 mm na 2893 mm, délka je nyní 4784 mm, šířka 1938 a výška 1622 mm. Zajímavostí je velmi dobrý koeficient aerodynamického odporu pouhých Cd 0,25, což je na SUV vynikající hodnota. Máme tu zavazadlový prostor o objemu 540 litrů, který je doplněn ještě tím předním (tzv. frunkem) o objemu 84 litrů. Novinka je tak i praktičtější a nabídne o 136 litrů více než předchůdce. Po sklopení zadních sedadel se zavazadlový prostor zvětší na 1348 litrů. A aby té praktičnosti nebylo málo, dokáže táhnout přívěsy o hmotnosti 2000 kg.
 
Porsche Macan EV
 
Pokud jde o elektrický pohon, máme tu akumulátor, který pojme 100 kWh energie, z čehož je využitelných 95 kWh. Zde připomeňme, že první elektrický model Porsche Taycan má nanejvýš 93,7kWh akumulátor s využitelnými 83,7 kWh. SUV tak překonává svého staršího bratříčka a máme tu i velmi zajímavé papírové dojezdy. Baterie využívá 800V architekturu a umí se také rozdělit na dvě 400V při nabíjení na 400V stojanech. Maximálně podporuje 270kW nabíjení a z 10 na 80 procent se má nabít za 21 minut. Na wallboxech pak zvládá 11kW nabíjení. Působivá je také možnost rekuperace s až 240kW výkonem.
 
Porsche Macan EV interiér
 
Pokud jde o základní model Macan 4, tak ten při overboostu nabídne výkon až 300 kW (408 koní) a točivý moment 650 Nm. Jeho WLTP spotřeba činí 21,1-17,9 kWh/100km, kombinovaný dojezd pak může být 516 až 613 km. Jak je známo, ve městě bývají spotřeby elektromobilů nižší (ty totiž závisí více na rychlosti než u spalovacích vozů a ve městě se jezdí pomalu), takže tam je papírový dojezd dokonce 665 až 784 km. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 220 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za 5,2 sekundy.
 
Porsche Macan head-up displej
 
Vrcholný model Macan Turbo sice turbodmychadlo nemá, jak by napovídal název, je ale podstatně výkonnější. Nabídne až 470 kW (639 koní) a točivý moment 1130 Nm, Toto posouvá akceleraci na 100 km/h do mnohem kratších časů, konkrétně jde o 3,3 sekundy. Tato verze má také posunutý omezovač rychlosti na 260 km/h. Spotřeby dosahují 20,7-18,8 kWh/100 km dle normy WLTP, dojezdy jsou pak kratší než u základní verze. Turbo má kombinaci 518 až 591 km, ve městě pak 670 až 765 km.
 
Uvnitř se sedí o něco níže než v předchozí generaci. Máme tu velký 12,6" přístrojový štít, 10,9" displej infotainmentu a případně i volitelný 10,9" displej pro spolujezdce. Nechybí ani head-up displej vytvářející iluzi 87" obrazovky 10 metrů před vozem. Zajímavostí je možnost řízení zadní nápravy až o 5°, což zlepšuje manévrovatelnost a poloměr otáčení se zkrátí na 11,1 metru.
 
Pokud jde o ceny, ty jsou 2.225.735 Kč za Macan 4 a 3.059.092 Kč za Macan Turbo.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama