Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Renault 5 je zpět jako elektrické EV se 400km dojezdem a díky V2G bude i vydělávat

26.2.2024, Milan Šurkala, aktualita
Renault 5 je zpět jako elektrické EV se 400km dojezdem a díky V2G bude i vydělávat
Legendární Renault 5 se vrací. Tentokrát půjde o stylové retro, které bude k dispozici jako elektromobil s dvěma variantami akumulátorů a třemi výkony motoru. Nabídne také technologii V2G, která umožní majitelům vydělávat.
Před více než půl rokem byl představen koncept elektrického Renaultu 5 EV. Nyní tu máme finální verzi nazvanou Renault 5 E-Tech, který si zachová designový odkaz předchůdce z roku 1972. Ano, původní pětka je nyní už přes 50 let staré auto. Novinka má délku 3,92 metru, je poměrně široká s 1,77 metru a má také docela velkorysou výšku 1,5 metru. Rozvor je pak 2,54 metru a světlá výška činí 145 mm. Vůz postavený na platformě AmpR Small je i celkem praktický a nabídne rozumný objem zavazadlového prostoru 326 litrů (277 litrů dle VDA). Zajímavostí je zadní náprava typu multi-link, ta by měla vést k lepším jízdním vlastnostem než typická "vlečka", kterou by měl mít Volkswagen ID.2 (ten ale i díky ní má mít kufr o objemu 495 litrů, neboť multi-link zabírá více prostoru).
 
Renault 5 E-Tech
 
K dispozici bude se třemi verzemi elektromotoru. Základní provedení nabídne max. výkon 70 kW (95k) a točivý moment 215 Nm, prostřední model pak bude mít 90 kW (122k) a 225 Nm. Obě dvě tyto varianty budou kombinovány s menším 40kWh akumulátorem, který se skládá z 31 článků ve stejném obalu jako větší provedení. Tento akumulátor váží 240 kg a zajistit má 300km dojezd dle WLTP. Vůz s menší baterií bude vážit 1350 kg, což na takového prcka není úplně málo. Nejsilnější verze přijde s výkonem 110 kW (150k) a momentem až 245 Nm, přičemž akumulátor se 46 články dosáhne na celkových 52 kWh. To už se dostáváme na papírový 400km dojezd. V tomto případě bude vůz vážit 1450 kg.
 
Renault 5 E-Tech
 
AC nabíjení je ve všech modelech maximálně s 11 kW, nicméně u silnějších variant (90kW i 110kW) je obousměrné. To znamená, že je podporována funkce V2G. Vůz tak může sloužit jako záložní baterie pro elektrickou síť a majiteli tak vydělávat peníze díky stabilizaci elektrické sítě (od roku 2024 ve Francii a Německu, od 2025 ve Velké Británii). K dispozici je také V2L, díky čemuž může vůz poskytovat výkon až 3,7 kW pro provoz jiných zařízení. DC nabíjení je podporováno max. při 80 kW u střední verze a 100 kW u nejsilnějšího modelu. DC nabíjení se nicméně vůbec nezmiňuje u základního modelu. Renault 5 E-Tech v nejsilnější verzi nabídne zrychlení z 0 na 100 km/h pod 8 sekund, pružné zrychlení z 80 na 120 km/h zvládne pod 7 sekund. Max. rychlost je elektronicky omezena na 150 km/h. Táhnout může max. 500kg přívěs. Pneumatiky mají rozměr 195/55 R18.
 
Renault 5 E-Tech
 
Vevnitř najdete 10" dotykovou obrazovku infotainmentu. Postaven je na platformě Googlu a je zde k dispozici přes 50 aplikací. Podporuje také hlasové ovládání. Nechybí asistenti ADAS jako adaptivní tempomat, dynamické brždění a Safety Coach má dále snižovat rizika nehody (otázkou je, kolika nehodám předejde a kolik jich naopak způsobí). Digitální přístrojový panel má 7,0" u základního modelu a 10,1" u ostatních. Ekosystém Mobilize nabídne přístup k 600 tisícům nabíječek ve 25 evropských zemích s pomocí jediné karty.
 
Pokud jde o cenu, základní provedení bude startovat okolo částky 25.000 EUR (635 tisíc Kč). To je konečně částka výrazně pod hranicí 30 tisíc EUR, na tak malé auto ale nadále nejde o zrovna nízké číslo. Renault dále tvrdí, že vůz je z 85 % recyklovatelný a sám je vyroben z 19,4 % z recyklovaných materiálů. Do prodeje se dostane v září 2024.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama