Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Rozměry a hmotnost aut: Jak se změnily za 20 let?

6.11.2018, Milan Šurkala, článek
S každou novou generací aut zpravidla dochází ke zvětšování rozměrů i zvyšování hmotnosti. Jak moc se ale tyto parametry změnily za posledních 20 let? Náš článek na tuto otázku nachází odpověď.
Kapitoly článku:
  1. Rozměry a hmotnost aut: Jak se změnily za 20 let?
  2. Starší velké auto proti novému malému
  3. Závěr
Auta se pořád vyvíjí, a aby byly lepší než předchozí generace, nabízely více místa uvnitř a byly bezpečnější, dochází také k nárůstům jejich rozměrů a hmotnosti. U některých vozů jsou tyto změny více než dramatické a v dnešním článku bychom se chtěli podívat na to, k jak velkým změnám vlastně v průběhu let došlo. O kolik jsou nová auta větší a těžší než před 20 lety?
 
Opel Astra J
 
Vynikající ukázkou nárůstu rozměrů a hmotnosti je legendární otesánek Opel Astra J
 
Vzali jsme údaje o rozměrech aut z přelomu let 1998 a 1999, které srovnáme s daty aut z dneška, tedy konce roku 2018. Podíváme se na kategorie od mikroaut až po vyšší střední třídu. Posoudíme rozvor, typickou délku, šířku, výšku i objem zavazadlového prostoru. Podíváme se také na rozpětí motorů a hmotnosti těchto motorizací (použity byly hodnoty se 75kg řidičem). Ty byly rozděleny na několik výkonových kategorií. V tabulkách budou rozpětí výkonů, které mají alespoň 3 auta v dané kategorii. Pokud tedy např. většina aut končí na 85 kW (nebo někde okolo této hodnoty), ale v dané třídě jsou dva vozy s cca 100kW motory, budu uvádět, že typická motorizace je do 85 kW. Pokud by takové byly tři, už bych uvedl 100 kW.
 
V první části článku se budeme věnovat rozdílům mezi stejnými třídami tehdy a teď, tedy k jakým změnám došlo v dané třídě během 20 let. V druhé části článku se podíváme na srovnání dnešní nižší třídy a někdejší vyšší, tedy např. srovnání starších aut nižší střední třídy s nynějšími malými vozy. Došlo zvětšování už tak daleko, že menší třída překonala v průběhu let tu větší? I na to přinese dnešní článek odpověď.
 
 

Miniauta

 
Začínáme u nejmenší třídy miniaut. Jde o autíčka do města, jež mívala sotva kolem 3,5 m a objem jejich zavazadlového prostoru většinou začínal číslicí "1". Výborným příkladem z minulosti může být Fiat Seicento, Renault Twingo nebo dvojčata Seat Arosa a Volkswagen Lupo.
 
Renault Twingo
 
Renault Twingo
 
V dnešní době jsou typickými zástupci kolínská trojčata (Citroen C1, Peugeot 108, Toyota Aygo), Fiat 500, Hyundai i10, Opel Adam nebo koncernová trojčata Seat Mii, Škoda Citigo a Volkswagen Up.
 

délka
šířka
výška
rozvor
zav. prostor
hmotnost
(benzin)
hmotnost
(nafta)
výkony
(benzin)
výkony
(nafta)
1998-1999
350 cm
158 cm
146 cm
233 cm
170 litrů
850 kg
-
do cca 44 kW -
2018
357 cm
164 cm
149 cm
238 cm
213 litrů
930 - 1030 kg
- do cca 80 kW -
 
Miniauta jsou od toho "mini", že mají malé rozměry a ty jsou nejen jejich vlastností, ale i účelem. Taková auta si lidé obvykle nekupují proto, že nemají na větší, ale proto, že jsou malá (např. do města). Proto zde nemá zvětšování rozměrů moc smysl, šlo by to vlastně proti tomu, pro co jsou tato auta určená (aby se všude snadno vešla, lehce se s nimi parkovalo a podobně).
 
Renault Twingo
 
Renault Twingo
 
Proto jsme se za 20 let dočkali jen mírného prodloužení rozvoru z 233 na 238 cm (+2 %). Ani délka se moc nezvětšila, narostla z 350 na 357 cm (+2 %). Relativně velký rozdíl je v šířce, která přibrala 6 cm (+4 %), takže auta už nejsou tak úzké krabice. Také se znatelně zvětšil zavazadlový prostor ze 170 na nynějších 213 litrů. Pokud jde o hmotnost, v kategorii do 44 kW se zvýšila z 850 kg na 930 kg (+9 %). Zatímco před 20 lety tato kategorie v podstatě končila na 44 kW, dnes na tomto výkonu začíná a končí u cca 80 kW. Tam je také průměrná pohotovostní hmotnost až 1030 kg.
 
 

Malé vozy

 
Kategorie malých vozů byla typická svou délkou okolo 3,7 až 3,8 metru. Šlo o levná auta, ze kterých většinou křičela jednoduchost a tlak na nízkou cenu. To se nicméně poslední dobou mění a i moderní malá auta vypadají zvenku i zevnitř poměrně důstojně.
 
Seat Ibiza
 
Seat Ibiza
 
V minulosti byli typickými zástupci např. dvojčata Citroen Saxo/Peugeot 106 z těch menších, nesmí chybět Fiat Punto, Ford Fiesta, Mazda 121, Opel Corsa, Peugeot 206, Renault Clio, Seat Ibiza nebo Volkswagen Polo. Spousta z nich se vyrábí v nových generacích dodnes, nicméně přibyla např. Audi A1, Škoda Fabia, Toyota Yaris a nástupci, kteří změnili jméno (Mazda 2, Peugeot 208,...). Tento výčet ale rozhodně není kompletní.
 

délka
šířka
výška
rozvor
zav. prostor
hmotnost
(benzin)
hmotnost
(nafta)
výkony
(benzin)
výkony
(nafta)
1998-1999
376 cm 163 cm 141 cm 241 cm 263 litrů 920 - 1040 kg 1010 kg do cca 96 kW do cca 55 kW
2018
401 cm 173 cm 147 cm 253 cm 308 litrů 1060 - 1270 kg 1210 kg cca 50 - 147 kW cca 66-77 kW
 
Ve třídě malých vozů už došlo ke znatelnému nárůstu rozměrů. Jen rozvor se v průměru prodloužil o 12 cm z 241 na 253 cm (+5 %). Hodně se také zvětšila délka, která vyrostla z 376 na 401 cm (+7 %), tedy o čtvrt metru. To opravdu není málo. Stejně jako u miniaut, i zde se ve velkém zvětšovala šířka vozů. Dnešní malá auta už přesahují šířkou 1,7 metru, což byla kdysi doména nižší střední třídy. Průměr dnes činí 173 cm (+ 6 %). Také je vidět trend natahování aut do výšky, která stoupla o 6 cm. Z toho všeho profituje i zavazadlový prostor, jehož objem nyní dosahuje 308 litrů, kdežto před 20 lety to bylo jen 263 litrů.
 
Seat Ibiza 2018
 
Seat Ibiza
 
Vidět je také posun v motorizacích. Zatímco v minulosti byly běžné 44kW motory a maximem bylo lehce pod 100 kW (více měly jen výjimky), dnes výkon benzinových motorizací zpravidla neklesá pod 50 kW a sportovní modely mívají až 147 kW. Ve společném rozsahu kategorií 50-100 kW byla pohotovostní hmotnost typicky 960 až 1010 kg před 20 lety. Dnes mají motorizace se stejným výkonem 1060 až 1140 kg, tedy o 100-130 kg více. V případě naftových motorů se situace posunula od atmosférických jednotek (typicky 47-50 kW) k přeplňovaným 55-66kW jednotkám.
 
 

Nižší střední třída

 
V nižší střední třídě už to bude trochu komplikované. Zatímco nyní jsme se věnovali jen hatchbackům, v nižší střední třídě máme typicky více karosářských variant, Vedle hatchbacku tak budeme zkoumat i verze s delší a/nebo stupňovitou zádí (sedan, fastback a liftback) a kombi.
 
Volkswagen Golf
 
Volkswagen Golf
 
Naprosto typickým zástupcem této třídy je Volkswagen Golf. Z doby před 20 let ale můžeme zmínit také Alfu 145/146, první generaci Audi A3, Citroen Xsara, Fiat Bravo/Brava/Marea, poslední generaci Fordu Escort a první generaci Fordu Focus, Hondu Civic 6. generace, Mazdu 323, Nissan Almera, Opel Astra, Peugeot 306, první generaci Renaultu Mégane nebo třeba Toyotu Corollu. Někteří už změnili jméno (např. Fiat Tipo, Mazda 3, Peugeot 308), mnozí už dnes nástupce ani nemají a výrobu vozů nižší střední třídy odpískali (Alfa Romeo, Nissan).
 

délka
šířka
výška
rozvor
zav. prostor
hmotnost
(benzin)
hmotnost
(nafta)
výkony
(benzin)
výkony
(nafta)
1998-1999 hatchback
410 cm 170 cm 141 cm 252-255 cm
303 litrů 1110 - 1260 kg 1200 - 1220 kg cca 55-130 kW cca 55-66 kW
1998-1999
liftback/sedan
428 cm 140 cm 405 litrů 1100 - 1260 kg 1210 - 1230 kg cca 55-130 kW cca 55-77 kW
1998-1999
kombi
435 cm 146 cm 452 litrů 1150 - 1360 kg 1250 - 1270 kg cca 55-110 kW
cca 55-66 kW
2018 hatchback 434 cm 180 cm 146 cm 265-268 cm 384 litrů 1220 - 1420 kg 1320 - 1390 kg nad cca 66 kW cca 70-140 kW
2018 liftback/sedan 456 cm 145 cm 485 litrů 1280 - 1390 kg 1360 - 1370 kg cca 66-150 kW cca 70-110 kW
2018 kombi 461 cm 148 cm 587 litrů 1240 - 1380 kg 1350 - 1420 kg cca 66-150 kW cca 70-110 kW
 
V nižší střední třídy došlo v průběhu let k natažení rozvoru o cca 13 cm (+5 %), takže zatímco na přelomu tisíciletí bylo obvyklých 252 až 255 cm, nyní je to přes 265 cm. Znatelně se prodloužila i délka. Hatchbacky měly v minulosti 410 cm, nyní je průměrem 434 cm (+6 %). Podobně je to i u sedanů a liftbacků (ze 428 na 456 cm) a u kombi (ze 435 na 461 cm). Ve všech případech se tak délka natáhla asi o čtvrt metru. Šířka se zvětšila z 1,7 ne 1,8 metru a došlo také k 2-5cm nárůstu výšky.
 
Volkswagen Golf 2018
 
Volkswagen Golf
 
Potěšující je i zvětšení zavazadlového prostoru, byť zde to může být diskutabilní (dnes se udávají objemy i s různými podlážkami a podobně). U hatchbacků jsme se dostali z nepříliš velkých 303 litrů na nynějších 384 litrů (+27 %). Zvětšovalo se také u sedanů ze 405 na 485 litrů a především u vozů kombi (ze 452 na 587 litrů).
 
Posun nastal i v motorizacích. Před 20 lety se začínalo obvykle na 55 kW a málokdy se šlo přes 110 kW, nyní je základem alespoň cca 66 kW, běžně se končí někde kolem 150 kW a sportovní verze jdou i hodně přes 200 kW. Podobně je to u nafty. Tam byl obvykle rozsah 55-66 kW, dnes se začíná na 70 kW a obvykle jsou k dispozici motorizace až ke 110 kW, sportovní verze jdou až k téměř 140 kW.
 
Pokud se podíváme na stejně výkonné motorizace (u hatchbacku), tak před 20 lety vážily vozy s 66-100kW motory 1070 až 1170 kg. Dnes je to 1220 až 1280 kg, takže nárůst o 110 až 150 kg. U naftových vozů nedochází k většímu překryvu, ale okolo těch 70 kW je to cca 1220 versus 1320 kg.
 
 

Střední třída

 
Dostáváme se do střední třídy, která byla před 20 lety nesmírně populární, nicméně dnešní móda SUV a crossoverů způsobila, že mnoho z tradičních modelů zmizelo, některé ze zatím přeživších se už dalších nástupců patrně nedočkají. Přesto je výběr stále docela široký.
 
BMW řady 3
 
BMW řady 3
 
Tradičními zástupci je německá trojka v podobě Audi A4, BMW 3 a Mercedesu-Benz třídy C, nesmí se zapomenout ani na VW Passat. Do dnešní doby ještě zůstal např. Ford Mondeo, Toyota Avensis, nicméně u obou to vypadá, že už se s nimi do budoucna nepočítá. Zmizel i Citroen Xantia, Honda Accord (ta zůstává v USA a údajně by se v další generaci měla vrátit i do EU) nebo Nissan Primera. U střední třídy nicméně zůstává např. Alfa Romeo (místo 156 nyní Giulia), Mazda (místo 626 a Xedosu 6 nyní Mazda 6), Opel (Vectra nahrazena Insignií), Peugeot (místo 406 nyní model 508) i Renault (Talisman místo Laguny).
 

délka
šířka
výška
rozvor
zav. prostor
hmotnost
(benzin)
hmotnost
(nafta)
výkony
(benzin)
výkony
(nafta)
1998-1999 sedan/liftback 450 cm 173 cm 142 cm 264-266 cm 454 litrů 1250 - 1420 kg 1330 - 1390 kg cca 66-142 kW cca 66-85 kW
1998-1999 kombi 459 cm 145 cm 470 litrů 1310 - 1470 kg 1390 - 1450 kg cca 66-142 kW cca 66-85 kW
2018 sedan/liftback 478 cm 184 cm 145 cm 281-283 cm 514 litrů 1400 - 1540 kg 1500 - 1530 kg nad cca 90 kW nad cca 90 kW
2018 kombi 480 cm 147 cm 546 litrů 1430 - 1610 kg 1500 - 1590 kg nad cca 90 kW nad cca 90 kW
 
Ani střední třída nezůstala ušetřena nárůstu rozměrů. Rozvod se prodloužil z cca 265 na 282 cm, takže zhruba 17 cm navíc (+6 %). Prodloužila se i délka a z typických 4,5 až 4,6 metru je nyní okolo 4,8 metru. 11 cm pak přibylo i u šířky, která nyní činí 1,84 metru v průměru. Na výšce se moc nepřidávalo, tam jsou dnešní auta v průměru jen o nějaké 2-3 cm vyšší.
 
Rozdíly jsou vidět také v motorizacích. Jak benzinové, tak i naftové verze před 20 lety začínaly na 66 kW. Benziny končily obvykle někde okolo 142 kW (nepočítám sportovní verze jako BMW M3, Mercedesy AMG nebo Audi S4), nafty šly málokdy výrazněji přes 85 kW (výše šla snad jen německá trojka, a to ke 105 kW). Dnes v podstatě neseženete auto střední třídy, které by mělo pod 90 kW, takových je minimum. Naopak maximum je u sportovních verzí daleko za námi studovanou škálou.
 
Pokud se podíváme na hmotnosti ve shodném výkonovém rozpětí (90-160 kW u benzinu), pak před 20 lety dosahovaly vozy 1300 až 1420 kg. Dnes je to už 1400 až 1540 kg u sedanů. V případě kombi je to 1360 až 1480 kg versus 1420 až 1530 kg. V případě střední třídy tedy hmotnost vzrostla o nějakých 100-120 kg u sedanů a 50-60 kg u vozů kombi. Dnešní vozy kombi jsou totiž většinou stylovější se stejnou délkou jako u sedanů a ne tak užitkové jako v minulosti, kdy byly značně delší než výchozí varianty (např. Ford Mondeo, Peugeot 406, Renault Laguna, Nissan Primera). 
 
 

Vyšší střední třída

 
Zkoumání rozdílů v rámci stejných tříd zakončíme u vyšší střední třídy. I zde došlo ke zmizení spousty modelů a zůstaly už v podstatě jen luxusní automobilky. Máme tu tedy Audi A6, BMW řady 5, Mercedes-Benz třídy E. Svou troškou do mlýna přispívá také Jaguar a Volvo, tím ale výčet už v podstatě končí, připočítat by šla už snad jen Kia Stinger.
 
Mercedes-Benz třídy E
 
Mercedes-Benz třídy E
 
Před 20 lety přitom bylo zástupců mnohem více. Byla zde Alfa Romeo 166, Citroen XM, Ford Scorpio, Mazda Xedos 9, Nissan Maxima, Opel Omega, končil Peugeot 605 a začínal Peugeot 607, Francouzi zde měli i Renault Safrane, Švédové pak Saab 9-5.
 

délka
šířka
výška
rozvor
zav. prostor
hmotnost
(benzin)
hmotnost
(nafta)
výkony
(benzin)
výkony
(nafta)
1998-1999 sedan/liftback 476 cm 179 cm 142 cm 275 cm 473 litrů 1400 - 1580 kg 1500-1590 kg od cca 95 kW 80-105 kW
1998-1999 kombi 481 cm 147 cm 477 litrů 1440 - 1620 kg 1620 kg od cca 95 kW 80-105 kW
2018 sedan/liftback 493 cm 187 cm 145 cm 294 cm 511 litrů 1640 - 1680 kg 1690 - 1740 kg od cca 135 kW od cca 110 kW
2018 kombi 494 cm 148 cm 578 litrů 1710 - 1740 kg 1760 kg od cca 135 kW od cca 110 kW
 
Zatímco předchozí třídy se obvykle natahovaly o čtvrt metru, u vyšší střední třídy to není tak markantní. Zde se délka prodlužovala o cca 15 cm (více u sedanů, méně u kombíků), docela dost se ale natahoval rozvor (o 19 cm z 275 na 294 cm). Pokud se ale vrátíme ještě k délce, ta je dnes okolo 493-494 cm v průměru, tedy už těsně pod 5 metry. Šířka se zvětšila ze 179 na 187 cm, tedy o něco méně než u předchozích kategorií. Je zajímavé, že šířky vozů se mezi třídami moc neliší, vyšší střední třída je v průměru jen o 7 cm širší než nižší střední. 
 
Mercedes-Benz třídy E
 
Mercedes-Benz třídy E
 
U sedanů došlo k navýšení objemu zavazadlového prostoru ze 473 na 511 litrů v průměru, u kombíků to navzdory ne až tak užitkovému designu moderních verzí šlo ze 477 rovnou na 578 litrů, což je výrazný nárůst. Všimnout si můžeme také velkých změn u motorizací. U benzinových verzí se obvykle začínalo někde lehce pod 100 kW u benzinů, u nafty to bylo spíše od 80 kW a končila už na 105 kW. Dnes benzinové motorizace začínají na 135 kW, naftové na 110 kW a sportovní verze jdou až ke třem stovkám. V rámci stejných výkonových kategorií vzrostla hmotnost o 70-110 kg u benzinových verzí a cca 100-130 kg u naftových.
 
Tímto máme za sebou první část naší studie. Dále se podíváme, o kolik se zvětšily jednotlivé třídy ve srovnání těmi staršími o kategorii výš.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama