Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

WAVE Charging staví 500kW bezdrátovou nabíječku pro elektrotrucky

23.1.2024, Milan Šurkala, aktualita
WAVE Charging staví 500kW bezdrátovou nabíječku pro elektrotrucky
Společnost WAVE Charging v tomto roce spustí další projekt bezdrátového nabíjení. Tentokrát půjde o bezdrátovou nabíjecí stanici dvou elektrických tahačů, a to se zvýšeným výkonem až na 500 kW.
Ohledně bezdrátového nabíjení vozidel se obvykle bavíme o společnosti Electreon, která už má po celém světě několik projektů pro ověření konceptu. Další takovou je WAVE Charging, která ve spolupráci s firmou Cummins Inc., US Department of Energy a dopravcem Venture Logistics postaví bezdrátovou nabíjecí stanici pro dva elektrické tahače (Class 8). Tyto bezdrátové nabíječky budou zvládat nabíjet s výkonem a 500 kW. Nabíječka bude postavena v prvním čtvrtletí letošního roku a DoE na ni přispěje částkou 8,4 mil. USD. Cílem má být další ověřování konceptu v chladných oblastech s dostatkem sněhu a ledu. Podle výrobce typická americká domácnost spotřebuje 30 kWh energie a 500kW nabíječka by měla toto množství dodat během 3,6 minuty. Dalším srovnáním je to, že by dokázala za den pokrýt spotřebu 400 domácností.
 
Technologie přitom není zas tak nová. Už v roce 2018 Antelope Valley Transit Authority (AVTA) přestavěla většinu svého autobusového vozového parku na bezdrátové nabíjení (47 autobusů z 65, později přestavěla i zbytek a dokoupila ještě několik dalších). Pantografové řešení bylo nepřijatelné kvůli místním legislativním podmínkám. Obsluhuje oblast o ploše 200 čtverečních mil (zhruba 520 km2) v teplotách od cca -10 °C do +45 °C. Problémem bylo, že elektrický autobus měl dojezd okolo 155 mil (250 km), zatímco průměrná délka celodenních tras činila 290 mil (přes 465 km). V oblasti tak nejprve instalovala 12 bezdrátových nabíječek s výkonem 250 kW, nyní jich je už 15. Při přestávkách tak na vybraných stanicích autobusy zaparkovaly nad podložkou a bez toho, aniž by řidič musel připojovat kabely, ty se nabíjely. Během 10-20 minut přestávky tak vůz nabije energii na dalších 20-25 mil (32-40 km). Za 8hodinovou šichtu to tak znamená cca 130-200 mil (210-320 km) navíc, tedy zhruba polovinu denního nájezdu. 
 
WAVE Charging
 
Od ledna 2019 do června 2022 takto bylo dobito 4309 MWh energie a ujeto 2,4 milionu mil. na bezdrátově nabitou energii. To dává spotřebu 111,9 kWh/100 km. Projekt se ukázal být také výhodný po nákladové stránce. Jen přechod z nafty na elektřinu projektu ušetřil 2,7 mil. USD ročně na nákladech, bezdrátové nabíjení ušetřilo další 1,0 mil. USD, neboť má díky němu více nabíjecích míst, tedy méně jízd do centralizovaných nabíjecích míst, což také znamená méně autobusů na pokrytí stejného množství jízd, autobusy mohou mít také menší a lehčí baterie. To se ostatně ukazuje i u nás v Ostravě, kde 12metrové Solarisy díky pantografovému řešení nabíjení při přestávkách mohou mít maličkou 91,4kWh LFP baterii, Ekovy s bateriemi LTO dokonce jen 86kWh.
 
Ještě dodejme, že WAVE nabízí bezdrátová řešení s výkony od 125 do 500 kW a dosahují 92% účinnosti. Smysl vidí např. i v přístavech nebo skladech a distribučních centrech, kde se budou vozy moci bezdrátově nabíjet během nakládání a vykládání.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama